Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opłaty za śmieci w Zawierciu i powiecie zawierciańskim

DRAPA
Opłaty za śmieci w Zawierciu i powiecie zawierciańskim: Sprawdziliśmy, jak przedstawiają się opłaty za odbiór śmieci w powiecie zawierciańskim. We Włodowicach zastosowano nieco inne rozwiązanie, które tłumaczymy w tekście poniżej.

Opłaty za śmieci w Zawierciu i powiecie zawierciańskim

W Zawierciu, od momentu wprowadzenia nowych zapisów ustawowych dotyczących odpadów komunalnych, ceny odbioru śmieci nie uległy zmianie. Za odbiór posegregowanych śmieci zapłacimy 10 zł, a za nieposegregowane odpady - 15 złotych, licząc w obu przypadkach za jedną osobę.

Wspólny przetarg
Pilica, Żarnowiec, Szczekociny oraz Irządze wspólnie przystępują do kolejnego przetargu. Stara umowa obowiązuje do 30 czerwca, a otwarcie ofert zaplanowano na 20 maja.
W gminie Żarnowiec za segregowane śmieci zapłacimy 6 złotych, a za niesegregowane 10 złotych. W Szczekocinach również, a w Irządzach 5 i 10 złotych. Pilica to z kolei kwoty 7 i 14 złotych.

Podwyżka w Łazach
W Łazach stawki zwiększyły się z 5,50 zł na 8,50 zł za segregowane odpady oraz z 11 na 17 zł za zmieszane śmieci. Powód? - Takie zmiany wprowadziliśmy od 1 kwietnia ze względu na nałożony obowiązek częstszego wywożenia zmieszanych odpadów (co dwa tygodnie od kwietnia do października). Konieczny był także dodatkowy worek na papier - tłumaczy burmistrz Łaz, Maciej Kaczyński. W tej gminie umowa obowiązuje jeszcze około 1,5 roku. W Ogrodzieńcu stawki to 8 i 16 złotych, przy czym w gminie zrezygnowano z wprowadzonej ulgi dla rodzin, w których jest 6 lub więcej osób. Szósta i kolejna osoba płaciła wcześniej 50 proc. ustalonej stawki za segregowane odpady. - Zmianę wprowadziliśmy po nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ale będziemy starali się przywrócić takie rozwiązanie - podkreśla sekretarz gminy Ogrodzieniec Dariusz Ptaś. Oferty dotyczące nowego przetargu zostaną tam otwarte 12 maja.

Wciąż są ulgi
W Kroczycach stawki to 7 i 14 zł, przy czym - jak poinformowała zastępca wójta Krystyna Wieczorek - nie zrezygnowano z ulg dla rodzin wielodzietnych (powyżej 4 osób). Dodatkowe osoby płacą po 3 zł za segregowane odpady oraz 6 zł za zmieszane śmieci. W Kroczycach również zostanie ogłoszony nowy przetarg, ponieważ obecna umowa kończy się w czerwcu.

W Porębie gdzie obowiązywały stawki 9 i 16 złotych, od 1 maja obowiązują nowe - 14,92 zł za segregowane odpady oraz 22,38 zł za zmieszane. Gmina nie może finansowo udźwignąć ciężaru związanego z nową ustawą i stąd podwyżki.

Inne ustalanie stawek
We Włodowicach przyjęto zupełnie inny sposób ustalania stawek, niż w pozostałych gminach powiatu zawierciańskiego. Osoba samotnie mieszkająca w gospodarstwie domowym jeszcze w ubiegłym roku płaciła 9 złotych za segregowane odpady, a za zmieszane - 15 złotych. Obecnie zapłaci odpowiednio 9,60 zł i 16,30 zł. W przypadku dwóch osób opłaty wynosiły wcześniej 18 i 30 zł (obecnie 19,10 zł i 32,50 zł), w przypadku trzech lub czterech osób płaciliśmy 27 i 46 złotych (obecnie 28,60 zł i 48,60 zł), jeśli chodzi o sytuację, w której w gospodarstwie domowym żyje od 5 do 7 osób, to stawki wynosiły 37 i 63 złote (obecnie 39,20 zł oraz 66,60 zł), a jeśli w gospodarstwie mieszkało powyżej ośmiu osób, to opłaty wynosiły 50 i 85 zł (obecnie 53 zł i 90,10 zł).
Jeśli chodzi o osoby, które mieszkają w budynkach wielorodzinnych, to opłata w przypadku przedziału osób 1-4 wynosiła 7 i 12 zł od osoby (obecnie 7,50 zł i 12,75 zł), a w przypadku, gdy opłata dotyczyła grupy powyżej 4 osób, to stawki wynosiły 4 i 5 złotych od osoby (obecnie 5,30 zł i 9 zł).

Mamy RIPOK, czyli...
Dobre wieści dotyczące rewolucji śmieciowej napływają z Zawiercia. Jak poinformował rzecznik zawierciańskiego magistratu Łukasz Czop, zawierciańskiemu Zakładowi Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych nadano status Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych. Najbliższy RIPOK znajduje się ponad 50 kilometrów od Zawiercia, co oznaczałby, że samochody wywożące śmieci musiałby pokonywać taką odległość w obie strony, a to mogłoby przełożyć się na koszty odbioru odpadów, a na pewno oznaczałoby koniec wysypiska, a co za tym idzie likwidację miejsc pracy.

Uchwała sejmiku
- Dziś wiemy, że po uchwale Sejmiku Województwa Śląskiego nam to nie grozi. Stało się to dzięki długotrwałemu i kosztownemu procesowi inwestycyjnemu zrealizowanemu przez ZGK Sp. z o.o. w Zawierciu oraz dzięki długoletnim staraniom władz samorządowych i naszej spółki komunalnej. Dzięki tym wysiłkom udało się dostosować Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych do przepisów stawianych Instalacjom Regionalnym, czyli takim regionalnym wysypiskom - tłumaczy Łukasz Czop.

Rzecznik dodaje, że wejście w życie nowych przepisów, które zaczęły obowiązywać w drugiej połowie 2013 roku, niestety nie spowodowały całkowitej likwidacji dzikich wysypisk śmieci. Choć był to jeden z celów reformy.

- Nie wiedzieć czemu niektórzy, być może z braku wiedzy, wciąż wolą wywozić śmieci do lasu niż do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, gdzie te śmieci przyjmowane są od mieszkańców bezpłatnie. Koszt ich przewozu do lasu, czy do PSZOK-u jest porównywalny, z tą fundamentalną różnicą, że w punkcie zlokalizowanym przy ulicy Podmiejskiej będą odpowiednio przetworzone i składowane, a w lesie będą zanieczyszczać środowisko i niszczyć miejsce naszego wypoczynku - wskazuje Łukasz Czop, ale takie problemy występują na terenie całego powiatu zawierciańskiego.

Nowelizacja ustawy
Warto dodać, że zmiany w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi zaszły także na szczeblu centralnym. Zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w przypadku jakichkolwiek zmian mających wpływ na opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (np. zgon, wyprowadzka, narodziny dziecka itp.) mieszkańcy mają 14 dni na złożenie zmiany deklaracji. W przypadku zgonów lub wyprowadzki (np. do bloków), jeżeli zmiana zostanie zgłoszona w późniejszym terminie, to będzie obowiązywać od miesiąca, w którym została zgłoszona.

Oznacza to, że wówczas nie będzie możliwości zmniejszenia opłaty za okres od nastąpienia zmiany do daty złożenia deklaracji. W przypadku narodzin dziecka czy wprowadzenia się nowego lokatora sytuacja wygląda inaczej. Jeśli właściciel nieruchomości dokona zgłoszenia kolejnego lokatora w terminie późniejszym niż 14 dni, to opłata zostanie naliczona od miesiąca w którym nastąpiła faktycznie zmiana. I tak, jeśli np. dziecko urodziło się 14 grudnia, a deklaracja została złożona 15 lutego, to opłata będzie obowiązywać od grudnia.

- Warto również zwrócić uwagę na jeden z zapisów ustawy, który mówi, że „w przypadku gdy w danym miesiącu na danej nieruchomości mieszkaniec zamieszkuje przez część miesiąca, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w miesiącu, w którym nastąpiła zmiana, uiszcza się w gminie, w której dotychczas zamieszkiwał, a w nowym miejscu zamieszkania - począwszy od miesiąca następnego, po którym nastąpiła zmiana”. W związku ze zmianami, w przypadku składania zmiany deklaracji prosimy o poinformowanie pracownika Referatu Gospodarki Komunalnej w Zawierciu gdzie została uregulowana opłata za bieżący miesiąc (np. inna gmina czy spółdzielnia mieszkaniowa). Pozwoli to uniknąć ponoszenia przez właścicieli nieruchomości podwójnych opłat za tą samą usługę w danym miesiącu - podsumowuje Łukasz Czop.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zawiercie.naszemiasto.pl Nasze Miasto