Tajemnice Starego Miasta. Zobacz relację z wycieczki po stolicy!

Karolina Powierża/UTM
W niedzielę odbyła się kolejna wycieczka serwisu Ulice Twojego Miasta z serii "Okrywamy Tajemnice Warszawy". Tym razem zagłębiliśmy się w uliczki Starego Miasta, które, choć teoretycznie doskonale wszystkim znane, okazało się, że kryje jednak w sobie sporo tajemnic. Przewodnik, Michał Szymański, obiecał, że postara się parę razy zadziwić wycieczkowiczów i znaleźć miejsca i fakty, które wcale nie są znane powszechnie.

Punkt zborny wycieczki był na pl. Zamkowym, gdzie w samo południe zebrało się ok. 70 osób, aby odbyć wyprawę w znane-nieznane. Zaczęliśmy od historii powstania Warszawy, nasz przewodnik rozwiał złudzenia co do Warsa i Sawy i dowiedzieliśmy się skąd tak naprawdę wzięło się tutaj miasto. Następnie ruszyliśmy tylko o kilka kroków, aby usłyszeć o samym placu Zamkowym, który bardzo się zmienił na przestrzeni ostatnich 200 lat, a także o kolumnie Zygmunta i jego historii. Następnie trasa wiodła na placyk Kanonie, gdzie zobaczyliśmy najwęższy budynek miasta oraz dzwon spełniający życzenia. Wysłuchaliśmy także o początkach cmentarza Powązki, który miał tutaj swój pierwowzór. Potem, obchodząc wokół archikatedrę św. Jana zobaczyliśmy pamiątkową gąsienicę goliatha i przed kościołem jezuitów poznaliśmy romantyczną historię o Księciu Niedźwiedziu. Nie udało nam się spenetrować podziemi katedry z uwagi na remont kościoła.

Tego o Warszawie nie wiedziałeś. Kolejna porcja ciekawostek o stolicy

Kolejnym ważnym przystankiem był Zapiecek, gdzie umieszczone są zdjęcia Starówki z 1945, na których można zobaczyć ogrom zniszczeń wojennych. Dzięki odbudowie Warszawy po wojnie Stare Miasto trafiło na listę Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. A z Zapiecka już tylko krok na Rynek Starego Miasta, gdzie zatrzymaliśmy się na dłużej – w końcu opowieść o nieistniejącym już ratuszu, kramach, pręgierzu i wędrującej Syrence, a także kamienicach warszawskich bogaczy zajęła parę ładnych minut. Stamtąd najbardziej urokliwą uliczką Starówki, Dawną, wyszliśmy na Gnojną Górę, skąd rozpościera się piękny widok na Wisłę i Pragę. Ale nie dla samego widoku tu przyszliśmy, a dla opowieści o górze odpadków, ulicy Gnojnej i Bramie Gnojnej, które przecież istnieją do dziś, choć pod zmienionymi nazwami. Przy okazji dowiedzieliśmy się o różnych dziełach sztuki powojennej, wkomponowanych w podwórza Starówki, dziś dość ciężko dostępnych z uwagi na pozamykane bramy.

Dalej, ulicą Brzozową doszliśmy do Kamiennych Schodków i tutaj zażyliśmy trochę sportu w biegu pod górę schodami – łatwiej nam było wyobrazić sobie wtedy, jak ludzie musieli nosić znad Wisły wodę, bo nie było w mieście studni. Krzywym Kołem, ulicą, na której grasował Bazyliszek, wyszliśmy na mury i idąc wzdłuż nich dotarliśmy do Szerokiego Dunaju. Przewodnik opowiedział nam, skąd wzięła się nazwa ulicy, a także zwrócił naszą uwagę na fasady kamienic, gdzie utrwalono ciekawe historie o powstawaniu buta.

Ostatni etap prowadził dzielnicą Czerwonych Latarni, czyli senną dzisiaj uliczką Rycerską, przez dawną dzielnicę żydowską do ul. Piwnej. Na Piwnej odnaleźliśmy dom naczelnego plotkarza i meteorologa Warszawy – Magiera, szpital Oczki, czy Dom Pod Gołębiami, ale i poznaliśmy historię awantury pomiędzy zwaśnionymi zakonami – i co z niej wynikło.

Na zakończenie, jak zwykle, przygotowany był quiz z 10 pytaniami na temat Starego Miasta. Tym razem do wygrania były darmowe wycieczki – do wyboru któreś z kolejnych. Wygrał tym razem pan Wojtek, który spaceruje od samego początku i słucha niezwykle uważnie, ale i trójka pozostałych słuchaczy, w tym jeden bardzo młody, nie była dużo gorsza. Myślę, że wycieczka pokazała wiele nieznanych wcześniej faktów i zwróciła uwagę na rzeczy, których nie dostrzegamy przy zwyczajnym spacerze po Starym Mieście. Tak, wyeksploatowana Starówka też może być tajemnicza!

W przyszłym tygodniu zapraszamy na kolejny spacer, tym razem "pojedziem na Prażkie", aby przejść się ulicami Starej Pragi: Okrzei, Jagiellońską, Kłopotowskiego, Krowią… Zapraszamy serdecznie!

Artykuł powstał we współpracy z największym w Polsce serwisem informacyjnym o ulicach polskich miast - Ulice Twojego Miasta

Codziennie najświeższe informacje z Warszawy na Twoją skrzynkę. Zapisz się do newslettera!

echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.