Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa. Rusza przetarg na budowę trasy tramwajowej do Wilanowa. Koszt inwestycji to ponad miliard złotych

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę trasy tramwajowej, która rozpocznie się na ul. Puławskiej przy ulicy Goworka, a zakończy w pobliżu skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Branickiego na Wilanowie. Łącznie tory będą liczyć ponad 8 kilometrów. Prace budowlane będą realizowane w latach 2022-2023.

Stołeczny Ratusz poinformował o ogłoszonym przez Tramwaje Warszawskie przetargu na budowę nowej trasy tramwajowej w stolicy. Połączy ona centrum miasta z Wilanowem. Będzie to zatem trzynasta dzielnica, która otrzyma połączenie tramwajowe. Jak przekazano w komunikacie, odcinek liczący ponad 8 kilometrów będzie pokonywany przez pojazdy szynowe w około 30 minut.

Zbudujemy 8 km nowej trasy, dzięki której mieszkańcy dzielnicy dotrą do centrum w 30 minut - dziś podróż samochodem w godzinach szczytu trwa nawet 50 min. Zadbamy też o środowisko, tory obsadzimy trawą i rozchodnikiem. Wilanów będzie już trzynastą stołeczną dzielnicą, która zyska połączenie tramwajowe. Prace budowlane będą realizowane w latach 2022-2023 - mówi prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski.

Jak podkreślają władze Warszawy, będzie to największa inwestycja w stolicy.

Przebieg trasy

Rusza przetarg na budowę trasy tramwajowej do WilanowaUrząd Miasta Stołecznego Warszawy

Nowa trasa rozpocznie swój bieg na ul. Puławskiej przy ulicy Goworka. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku Dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów.

Tramwaje Warszawskie poinformowały, że trasa będzie miała dwie odnogi.

Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do ulicy Czerniakowskiej. To oddzielny projekt, który Tramwaje Warszawskie prowadzą wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji. W ramach umowy, która obejmie projektowanie i prace budowlane, powstaną tory zakończone terminalem o długości około 1 km. Druga planowana odnoga, o długości około 800 metrów, będzie zbudowana wzdłuż ulicy Świętego Bonifacego i poprowadzi aż do pętli autobusowej Stegny. Główna trasa do Miasteczka Wilanów powstanie w ciągu alei Rzeczypospolitej, a końcowy terminal trasy znajdzie się w pobliżu skrzyżowania al. Rzeczypospolitej z ul. Branickiego - czytamy w komunikacie.

Tory na Wilanów mają uzupełnić nowe przystanki wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy. W sumie na trasie powstanie 31 stacji tego typu.

Kosztowna i zielona inwestycja

Oficjalna nazwa projektu to "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą". W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach. Łączny koszt inwestycji to aż 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.

Jak informują władze stolicy, podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa wykorzystana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem. To roślina, która charakteryzuje się zwiększoną odpornością na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Obecnie w Warszawie znajduje się już ponad 25 kilometrów zielonych torów.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto