Filmy dla dorosłych nie będą już oznaczone czerwonym kółkiem. Zamiast nich pojawi się czerwony kwadrat z białym kluczykiem w środku i oznaczać będzie audycję (film) przeznaczony dla widzów od 18 lat.
Zagłosuj na Miss Polski 2011! [PLEBISCYT]
Zielone kółko - czyli programy dla wszystkich widzów, także tych najmłodszych - zamieniono na zielony kwadrat z uśmiechniętą buźką w środku. Pozostałe znaki zostały również przeprojektowane tak, by harmonizowały z tymi dwoma. Jeśli w niebieskim kwadracie pojawi się cyfra: 7, to będzie to audycja dla małoletnich od lat 7. Podobnie, jeśli w żółtym kwadracie pojawi się cyfra 12 albo w pomarańczowym - 16.
Dowiemy się także o ukrytej reklamie w filmie, gdy kamera, np. często pokazuje tę samą markę auta. Nadawca będzie zobowiązany informować widzów przed i po emisji, że audycja zawiera (zawierała) produkt reklamowy. Napis na pomarańczowym tle brzmieć będzie: "Audycja zawiera lokowane produkty".
Co to oznacza? Ni mniej ni więcej tylko to, że mamy do czynienia z chwytem marketingowym stosowanym od lat. Polega on na tym, że reklamowany produkt prezentujemy w trakcie trwania filmu, audycji w taki sposób, żeby przemawiał do podświadomości odbiorcy i zachęcał do jego używania. Bohater pali konkretną marką papierosów, seriale rozgrywają się we wnętrzach urządzonych meblami konkretnej firmy, a kucharz stosuje przyprawy konkretnego producenta.
Wspomniany pomarańczowy napis pojawiać się będzie także przy wznowieniu programu po przerwie reklamowej.
Nowe oznaczenia stacje telewizyjne mają wprowadzić od 28 sierpnia.
Przeczytaj koniecznie: Policja zachęca do znakowania rowerów
Uwaga na ukrytą reklamę
Rozmowa z prof. Krystyną Doktorowicz z Uniwersytetu Śląskiego, specjalistką zarządzania mediami
Zdaniem pani profesor dotychczasowe oznaczenia audycji telewizyjnych były nieskuteczne?
Nie były złe. Kółka czerwone, żółte, zielone jednoznacznie odnosiły się do kolorów świateł drogowych. Nowe mogą jednak być skuteczniejsze. Kluczyk kojarzy się z niedostępnością i to ostrzeżenie może podziałać na wyobraźnię młodego widza, żeby tam nie zaglądał, bo to nie są treści przeznaczone dla niego.
Mogą też być pokusą, by jednak sprawdzić, czego mi nie wolno.
Dlatego rodzice powinni kontrolować, co dziecko ogląda w telewizji. Nie ma wątpliwości, że niektóre treści mogą być zagrożeniem dla jego zdrowia psychicznego.
Nie ma jasnych kryteriów, jakie treści są dozwolone zwłaszcza dla 16-latków.
Sama się czasem dziwię, dlaczego z powodu jednej sceny łóżkowej film jest dozwolony dopiero od 16 lat. Tam, gdzie się biją i strzelają do siebie, nie ma takich obostrzeń.
"Audycja zawiera lokowane produkty" - czy ten napis jest czytelny dla odbiorcy?
Obawiam się, że nie. Widz rozumie słowa: "reklama", "sponsoring", ale z "product placement" może mieć kłopot. Będzie się zastanawiać, co za produkt reklamowano w tej audycji, a może wszystkie.
Jaki przekaz wynika z tego oznakowania?
Audycja zawiera ukrytą formę reklamy, która może oddziaływać na podświadomość widza.
Oprócz znaczków (które obejrzeć możecie w galerii powyżej) stosowany będzie również napis na pomarańczowym tle "Audycja zawiera lokowane produkty". To oznaczenie informujące o ukrytych reklamach w filmie, koncercie, audycji publicystycznej. Zajmie co najmniej 5 proc. powierzchni ekranu przez min. 4 sekundy.
Lokowane...
Product placement (ang. umieszczenie, lokowanie produktu):
Zabieg marketingowy polegający na umieszczeniu produktu w środku filmu, audycji w taki sposób, żeby przemawiał do podświadomości odbiorcy i zachęcał do jego używania. Bohater pali konkretną marką papierosów, seriale rozgrywają się we wnętrzach urządzonych meblami konkretnej firmy, a kucharz stosuje przyprawy konkretnego producenta. Product placement jest od wielu lat w Polsce, do 2011 r. nie był regulowany przez prawo.
Przeczytaj także:
* Płock chce przyciągnąć żeglarzy
* Orlen obniża ceny paliw na swoich stacjach
* Młoda dziewczyna wypadła z okna 9. piętra bloku. Zginęła na miejscu
Codziennie najświeższe informacje z Płocka na Twoją skrzynkę. Zapisz się do newslettera!
Błysk i cekiny czyli gwiazdy w Cannes
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?