W spotkaniu wzięli udział nauczyciele i uczniowie ze szkół z Płocka i okolic. Część z nich uczestniczy w przedsięwzięciu po raz pierwszy i to właśnie oni mieli najwięcej pytań, na przykład, czy wymyślone przez uczniów legendy muszą dotyczyć tylko Płocka? – Możecie skoncentrować się również na waszej miejscowości – zapewniła Grażyna Rybicka, doradca metodyczny Miasta Płocka, nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół nr 3. Jako przykład wskazała zeszłoroczną pracę nauczycielki Małgorzaty Kowalak i jej uczniów ze Szkoły Podstawowej w Staroźrebach, którzy wspólnie przygotowali legendy i ilustracje o powstaniu Staroźreb.
Czytaj także: Pamiątki po Brunonie Schulzu w Książnicy [FOTO]
Spotkanie było doskonałą okazją, by wysłuchać cennych wskazówek i zaczerpnąć inspiracji z przygotowanej na tę okazję prezentacji efektów poprzednich edycji. Grażyna Rybicka zwróciła uwagę, że warto przepisać wybraną legendę, ponieważ praca nad graficznym arcydziełem, jakim niewątpliwie jest książka „Gwiazdy w Wiśle”, może być dosyć trudna. – Czytajcie legendy wspólnie z uczniami, razem zastanówcie się do jakich działań mogą was zainspirować – podkreślała jednocześnie. Przykładem godnym naśladowania było także słuchowisko, do którego scenariusz na podstawie legendy pt. „Diabelska przegrana „Pod Trąbami” napisała Grażyna Rybicka. W roli aktorów wystąpili uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Dąbrowskiej.
Czytaj także: W Domu Darmstadt wręczono "Jesienne Chryzantemy"
Warto podkreślić, że jedną z najbardziej oczekiwanych prac, którą w tej edycji mogą wykonać uczestnicy projektu, jest nakręcenie filmu o Płocku. Aby zachęcić uczniów i nauczycieli do tego przedsięwzięcia, polonistka zaprezentowała „Legendę o Płocku” autorstwa Doroty Salawy, a następnie wspólnie z nimi zastanawiała się, jak na jej podstawie przygotować scenariusz filmu. – Jak na przykład zamarkowalibyście państwo scenę porodu Płocka? – pytała nauczycielka. – Można przedstawić zamieszanie, służba nosi ręczniki, gorącą wodę, poród odbywa się za kotarą, słychać płacz dziecka – z zapałem wymieniali nauczyciele.
Czytaj także: Telewizja Publiczna przygotowuje materiał o płockich zabytkach
- Nakręcenie filmu to dosyć trudne zadanie. Mamy jednak nadzieję, że w tej edycji ktoś się odważy, do czego serdecznie zachęcamy – przekonywała Grażyna Rybicka. W spotkaniu wzięła również udział Maria Wojnarowska z Gimnazjum w Łącku, autorka legendy „O płockiej wodnicy”, opublikowanej w książce „Gwiazdy w Wiśle. Baśnie i legendy o Płocku”. Szkoły, które chcą jeszcze przystąpić do projektu mogą zgłosić się do organizatorów. Momentem kluczowym jest koniec kwietnia 2013 r., kiedy trzeba oddać przygotowane prace.
Punktem wyjścia do różnorodnych działań uczniów i nauczycieli jest książka „Gwiazdy w Wiśle. Baśnie i legendy o Płocku” wydana przez Płocką Galerię Sztuki. Uczestnicy mają do dyspozycji cały wachlarz możliwości:
- Projekt logo i hasło promujące „Gwiazdy w Wiśle”,
- Film o Płocku oraz plakat reklamujący to dzieło,
- Plakat promujący wybraną legendę z książki „Gwiazdy w Wiśle”,
- Projekt kalendarza ukazujący przeszłość i współczesność miasta Płocka,
- Talie kart związane z legendami, historią i dniem dzisiejszym Płocka,
- Krótką formę teatralną na podstawie tekstów z książki „Gwiazdy w Wiśle”,
- Słuchowisko,
- Prezentację multimedialną.
Czas przewidziany na realizację działań: listopad 2012 r. - kwiecień 2013 r. Konferencja podsumowująca z prezentacją osiągnięć uczniów odbędzie się podczas obchodów Dni Historii Płocka. Najciekawsze i najbardziej oryginalne prace i działania zostaną nagrodzone i wyróżnione. Szczegółowych informacji udziela doradca metodyczny Grażyna Rybicka: [email protected]. Projekt wspólnie realizują Płocka Galeria Sztuki oraz Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Płocku.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?