reklama

Międzynarodowy Dzień Śniadania. Co jada się rano na świecie?

Karolina KowalskaZaktualizowano 
międzynarodowy dzień śniadania
międzynarodowy dzień śniadania materiały prasowe
8 listopada wypada Międzynarodowy Dzień Śniadania. Z tej okazji, organizatorzy programu "Śniadaniowa Klasa" przybliżają menu śniadaniowe innych krajów. Co jada się rano na świecie?

Międzynarodowy Dzień Śniadania. Co jada się rano na świecie?

Tradycje śniadaniowe w niektórych państwach różnią się bardzo od tych, znanych nam i utrwalanych przez pokolenia. Polacy nie wyobrażają sobie pierwszego posiłku bez kanapki z wędliną i pomidorem, natomiast mieszkańcy południa Europy bez słodkiej bułki i kawy.

Dlaczego jedzenie śniadania jest ważne w każdym miejscu na kuli ziemskiej? W czasie snu organizm człowieka zużywa zapasy, co objawia się znużeniem przez cały dzień. Jeżeli nie dostarczymy odpowiedniej ilości kalorii organizmowi do godziny po przebudzeniu, odczuwać możemy zmęczenie i brak koncentracji. To co wybieramy na śniadanie, jest uwarunkowane wieloma czynnikami: szerokością geograficzną, tradycją, dostępnością produktów, czy stylem życia jaki prowadzimy.

Klimatyczne śniadania

Wysokie temperatury na południu Europy przyczyniają się do tego, że śniadania jada się lekkie (zazwyczaj croissant z dżemem lub miodem, kawa) w przeciwieństwie do Północy, gdzie niższe temperatury zmuszają do większej kaloryczności posiłków. Przykładowo angielskie śniadanie ma wartość energetyczną przekraczającą 800 kcal (jajka na bekonie, wieprzowe parówki, owsianka, fasola w sosie, tosty i smażone placki ziemniaczane). Podobnie odżywiają się Amerykanie, którzy do menu angielskiego, dorzucają smażone ziemniaki z cebulą, jajkami i wołowiną albo w wersji "na słodko" naleśniki z gęstym syropem klonowym.

Postaw na pieczywo

Pieczywo w dalszych ciągu jest jednym z podstawowych składników menu śniadaniowego. W wielu krajach spożywa się rano produkty zbożowe. Francuz zacznie dzień od bagietki, Arab od pity (płaskiego pszennego placka), Meksykanin od tortilli, a Polak od kanapki. Po pieczywo sięgamy niemal odruchowo, gdyż jest podstawowym źródłem cukrów. Spożywanie chleba, zwłaszcza z mąki pełnoziarnistej, razowej i na zakwasie nie powoduje otyłości. W pieczywie bowiem jest więcej błonnika pokarmowego niż w owocach i warzywach.

- Pieczywo zawiera wszystkie niezbędne składniki energetyczne, budulcowe i regulujące. Dodatkowo ziarna pszenicy i żyta zawierają 1,5 proc. tłuszczu, a ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzięki niemu przyswajane są minerały i witaminy znajdujące się w posiłku - mówi Małgorzata Sienkiewicz, Dyplomowany Technolog Żywności

Warto wybierać produkty zawierające dobre tłuszcze. Należy zamienić tłuste mięsa i wędliny na tłuste ryby morskie, smalec i masło na dobre oleje roślinne, np. margarynę, a śmietanę na odtłuszczony jogurt. Nasz organizm nie może wytwarzać (syntetyzować) korzystnych dla naszego zdrowia wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego musimy je dostarczać w każdym posiłku.

Od jajka do...

Jajka w różnej postaci je się prawie wszędzie. Nie tylko jajecznica, omlet, sadzone czy gotowane królują na stołach. Podawane w Anglii jajka po szkocku, są zawinięte w mięso mielone. Jajka poszetowe serwowane np. w Niemczech, wbijane są do wrzącej wody zamiast do szklanki. W Meksyku tradycyjne sadzone podawane jest na kukurydzianej tortilli z ostrą salsą.

Mleko i produkty mleczne

Mleko i produkty mleczne są źródłem wapnia, witaminy A i D oraz ryboflawiny. Jest to produkt, którego w porównaniu do jajka, nie dostaniemy na śniadanie np. w Chinach, Japonii czy Polinezji. W tym przypadku nie chodzi o dostępność produktu, a o genetykę. Laktoza, główny składnik mleka, nie jest tolerowany przez organizmy Azjatów. W Europie natomiast produkty pochodzenia mlecznego są częstym gościem na śniadaniowych stołach.

Zobacz także: Imprezy w Warszawie. Co robić?

Śniadania pomimo tego, że podparte tradycją w każdym zakątku świata, nadal jest posiłkiem o którym często zapominamy. Warto o nim przypominać nie tylko od święta, nawet jeżeli wypada w dzień pełni dedykowane właśnie jemu.

Profesor Jacek Jassem: Czy istnieje dieta antynowotworowa?

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3