PKN Orlen przypomniał, że w ciągu pięciu lat chce powiększyć swoją europejską sieć stacji paliw o ponad 100 nowych placówek. - Segment sprzedaży detalicznej stanowi ważny element przyjętej w listopadzie 2012 r. strategii. Zapisaliśmy w niej plan inwestycyjny w zakresie poprawy funkcjonalności istniejących już obiektów - większe sklepy, "stop cafe", więcej szybszych dystrybutorów dla ciężarówek, nowe stanowiska LPG i większe zaangażowanie finansowe w rozwój sieci, w tym stacji autostradowych” – podał PKN Orlen, odpowiadając na pytania, dotyczące rozwoju sieci stacji paliw.
Czytaj także: PKN Orlen kontynuuje szukanie gazu łupkowego
PKN Orlen przypomniał, iż bierze udział w większości przetargów ogłaszanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na dzierżawę nieruchomości pod budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) przy autostradach i drogach ekspresowych. - Od ich wyników zależeć będą ostateczne plany budowy tego typu obiektów. Obecnie jesteśmy liderem tego segmentu. Posiadamy 29 lokalizacji MOP w Polsce przy trasach A2 i A4, z czego 17 obiektów już w pełni funkcjonuje. Zakładamy, że w ciągu następnych pięciu lat nasza europejska sieć stacji paliw wzbogaci się o ponad 100 nowych obiektów – podało biuro prasowe płockiego koncernu.
Czytaj także: Orlen rusza na facebooku z akcją "Niesamowici ludzie"
Według PKN Orlen w latach 2006-12 nastąpił znaczący wzrost efektywności rynkowej sieci stacji kontrolowanych przez płocki koncern, a ogłoszona w listopadzie 2012 r. strategia spółki na lata 2013-17 zakłada dalszą poprawę tego wskaźnika. PKN Orlen podał też, iż chce wzmocnić swą pozycję w segmencie stacji paliw poprzez intensyfikację oferty pozapaliwowej. - Mamy nadzieję, że w naturalny sposób oznacza to dalszy wzrost udziałów rynkowych – ocenił płocki koncern. Zdaniem PKN Orlen wprowadzanie na rynku krajowym samoobsługowych stacji paliw, jako „koncept usługi”, może być „ryzykownym przedsięwzięciem”. - Testujemy natomiast projekt stacji samoobsługowej w Czechach ze względu na brak takiego formatu na tamtejszym rynku. Założeniem projektu jest przetestowanie funkcjonowania stacji samoobsługowej i sprawdzenie jej możliwości technicznych. W tej chwili testujemy dwie stacje - w miejscowości Vysoke Myto i Hradec Kralove – wyjaśnił płocki koncern.
PKN Orlen przypomniał, że od maja 2012 r. na wybranych stacjach w Warszawie testuje tankomaty, czyli usługę umożliwiającą realizację płatności za paliwo bez udziału obsługi stacji np. kartami płatniczymi lub kartami OpenDrive, czyli międzynarodową kartą flotową płockiego koncernu. - W przyszłym roku planujemy rozszerzenie pilotażu tankomatów na kolejne stacje – podkreślił PKN Orlen.
Czytaj także: CH Graniczna - szykuje się gigantyczna inwestycja w 2013 roku
Obecnie PKN Orlen ma 2695 stacji, w tym 1759 w Polsce, 566 w Niemczech, 335 w Czechach i 35 na Litwie. W Polsce udział spółki w rynku tego segmentu wynosi 34 proc., w Niemczech 6 proc., Czechach 13 proc., a na Litwie 4 proc. PKN Orlen, przedstawiając w listopadzie 2012 r. strategię na lata 2013-17 podał, że w latach 2006-12 średnia sprzedaż paliw na stację powiększyła się z 2,3 do 3,4 mln litrów rocznie. Według płockiego koncernu nowa strategia zakłada dalszą poprawę tego wskaźnika - do 4 mln litrów na stację w 2017 r. W strategii na lata 2013-17 PKN Orlen założył m.in. zwiększenie udziału spółki: w Polsce, Czechach, Niemczech, na Litwie o 3 pkt proc. i wyższe zyski ze sprzedaży pozapaliwowej. PKN Orlen zapisał w strategii, iż w latach 2013-17 przeznaczy 6,1 mld zł na działalność rafineryjną, dalsze 4,2 mld zł na energetykę, 5,1 mld zł na wydobycie, w tym głównie gaz z łupków, kolejne 4,7 mld zł na petrochemię oraz 2,4 mld zł na projekty w sektorze handlu detalicznego.
Strefa Biznesu: Najatrakcyjniejsze miejsca do pracy zdaniem Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?