Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

System ważenia pojazdów w Płocku już działa

DK
W Płocku na drodze krajowej nr 62 Włocławek-Warszawa uruchomiono system całodobowego ważenia pojazdów. Kontrole te mają eliminować z ruchu przeładowane samochody ciężarowe, które z powodu nadmiernego obciążenia niszczą nawierzchnie dróg.

Jak poinformował Miejski Zarząd Dróg w Płocku, system działa na ul. Wyszogrodzkiej, czyli na trasie wylotowej w kierunku Warszawy. To jedna z dróg, z której najczęściej korzystają pojazdy przejeżdżające przez miasto tranzytem.

Płock jest czwartym miastem w Polsce, gdzie uruchomiono system ważenia pojazdów. Partnerem samorządu przy wdrożeniu systemu był Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie.

Waga dla samochodów została zamontowana w nawierzchni jezdni i zsynchronizowana z kamerą zamontowaną na specjalnej bramie. Gdy pojazd najedzie na wagę i znajdzie się pod bramą zostaje sfotografowany w wysokiej rozdzielczości i precyzyjnie zważony – parametry uwzględniają masę całkowitą samochodu oraz nacisk na każdą oś. Rejestrowana jest też prędkość pojazdu i dokładny czas przejazdu. Pomiary są prowadzone przez 24 godziny na dobę.

Specjalne kamery na podczerwień odczytują numery rejestracyjne, kolor i markę pojazdu nie tylko w dzień, ale również w nocy i w niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Gdy system odnotuje, że samochód jest przeciążony ładunkiem, nadajnik wysyła informację inspektorom transportu drogowego z Płocka i Ciechanowa, a także policji. Służby te mogą zatrzymać pojazd i dokonać powtórnego ważenia. Jeżeli ponowny pomiar wagi potwierdzi przeładowanie samochodu na przewoźnika nakładana jest kara administracyjna, która trafia do budżetu gminy i miasta Płock.

Według Konrada Kozłowskiego, rzecznika prasowego płockiego MZD, podczas pierwszej 30-minutowej prezentacji systemu ważenia pojazdów, zarejestrował on 8 przeładowanych ciężarówek, jadących z Płocka w kierunku Warszawy.

- Rekordzista był przeciążony ponad dwukrotnie w stosunku do obowiązującej normy. Według opinii przedstawicieli Instytutu Badawczego Dróg i Mostów przejazd tylko tego pojazdu był adekwatny do przejazdu 3 milionów pojazdów nieprzeciążonych. Kara administracyjna nałożona na nieuczciwego przewoźnika za takie przeciążenie wynosi 60 tys. zł. Ten przykład ilustruje skalę problemu, z którym mieszkańcy Płocka spotykają się każdego dnia – wyjaśnił Kozłowski.

W opinii płockiego MZD, dzięki uruchomieniu systemu ważenia pojazdów na bieżąco będzie można prowadzić szczegółowe badania ruchu, np. według typów samochodów czy miejsca rejestracji. W efekcie, korzystając ze stworzonej bazy danych, policja sprawdzi, czy trasą przejeżdżał pojazd skradziony lub poszukiwany.

Z danych Inspekcji Transportu Drogowego wynika, że co trzeci samochód ciężarowy w Polsce jest przeciążony od 10 do 50 proc. Przy średnim przeciążeniu 20 proc. i założeniu, że takie samochody stanowią 1/3 wszystkich pojazdów ciężkich, żywotność drogi ulega skróceniu od 50 do 150 proc. W praktyce oznacza to, że w skrajnych przypadkach tak użytkowaną drogę trzeba remontować nie co 10, a co trzy lata.

Przez Płock przebiegają dwie drogi krajowe nr 60 (Łęczyca-Ciechanów) i nr 62 (Włocławek-Warszawa), a także drogi wojewódzkie nr 559, 562 I 575. Według płockiego MZD, średni dobowy ruch wszystkich pojazdów wzrósł w 2010 r. w porównaniu do 2005 r. średnio o 20 proc., a ruch pojazdów ciężkich o 50 proc.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na plock.naszemiasto.pl Nasze Miasto