Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centralny Port Komunikacyjny Płock. Trwają konsultacje. Kiedy zostanie wybudowany? Jak obsługiwany będzie Płock? Jakie będą korzyści?

Damian Kelman
Damian Kelman
Centralny Port Komunikacyjny to ogromne przedsięwzięcie, którego celem jest połączenie Warszawy i Portu Solidarność z innymi miastami Polski. Jednej z etapów dotyczy właśnie Płocka, a konkretniej linii, mającej iść od Włocławka przez nasze miasto i Sochaczew. Co dokładnie czeka płocczan w najbliższych latach?

Trwają konsultacje społeczne

Obecnie trwają konsultacje społeczne dotyczące linii CPK - Sochaczew - Płock - Włocławek. Chodzi o odcinek nazywany "szprychą" CPK nr 1 - czyli 120-kilometrowy fragment linii kolejowych nr 5 i 50. Spółka w tym momencie jest w zaawansowanej fazie przygotowań studium wykonalności. Jest to pierwszy odcinek CMK-Północ, czyli przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Kujaw i Trójmiasta. Ta koncepcja pojawiła się w latach 70. ubiegłego wieku, gdy wykonano wstępne prace terenowe w okolicach Jaktorowa, a w 2012 roku - z okazji Mistrzostw Europy w piłce nożnej, oddano w rejonie Warszawy wiadukt autostrady A2 nad planowaną linią kolejową.

Obecnie trwają prace studialne dla pięciu wariantów tego odcinka. Celem STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego) jest opracowanie specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem rekomendowanego przebiegu. Spotkania z mieszkańcami każdej z gmin, przez teren których przechodzą warianty kolejowe CPK, ruszyły 3 października i potrwają do 24 listopada. W Płocku takowe odbędzie się 27 października, a o szczegółach samych konsultacji informowaliśmy w odrębnym artykule.

Lepsza obsługa Płocka

Wszystkie powyższe warianty uwzględniają obsługę Płocka - w różny sposób. Niezależnie jednak od wybranego wariantu, mieszkańcy naszego miasta będą mogli skorzystać z pociągów KDP (kolej dużych prędkości) zatrzymujących się na głównej stacji w centrum miasta (dworzec), ale też ze składów regionalnych obsługujących przystanki w obszarze aglomeracji. CPK rozważa wprowadzenie przystanków kolejowych w pobliżu osiedla Podolszyce czy zakładów Orlenu.

Na podobne udogodnienia będą mogli liczyć mieszkańcy Włocławka. Pociągi będą zatrzymywać się na istniejące stacji kolejowej, ale dzięki inwestycjom zapowiadanym przez tamtejszy urząd miasta powstanie też nowoczesny węzeł przesiadkowy łączący transport kolejowy, autobusowy i samochodowy. Pociągi jadące w kierunku Włocławka będą włączać się w istniejącą linię kolejową nr 18 przez węzeł po południowej stronie miasta.

Kiedy linia będzie gotowa?

Wybudowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego to długotrwałe przedsięwzięcie. Prace studialne rozpoczęły się od końca 2021 roku, a w I kwartale bieżącego roku odbyły się wstępne konsultacje samorządowe obejmujące omówienie dziewięciu wstępnych wariantów.

Spółka zakłada teraz, że ostateczny wybór wariantu inwestorskiego zostanie zakończony w IV kwartale 2023 roku, a następnie - wraz z wariantami alternatywnymi - zostanie włączony do wniosku o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Uzyskanie decyzji to ważny etap poprzedzające kolejne kroki inwestycyjne, czyli wnioski o decyzję lokalizacyjną i o pozwolenie na budowę i wreszcie realizację.

Zgodnie z obowiązującym harmonogramem, rozpoczęcie samych prac budowlanych na linii CPK - Płock - Włocławek planowane jest na trzeci kwartał 2028 roku, czyli za około sześć lat. Same zakończone prac ma natomiast nastąpić za dziesięć lat, czyli do końca 2032 roku.

CPK przygotowuje łącznie budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych", prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność. Będzie to łącznie 30 zadań inwestycyjnych i prawie aż 2000 kilometrów nowych linii kolejowych, które zostaną zrealizowane do 2034 roku. Obecnie opracowywanych jest 10 studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych w różnych rejonach Polski. Docelowo nowe połączenia kolejowe CPK umożliwią przejazd między Warszawą i CPK a większością największych miast w Polsce w czasie nie dłuższym niż 2 godz. 30 min.

Korzyści dla mieszkańców

Jednym z głównych celów szprychy CPK nr 1 jest niewątpliwie skrócenie czasów przyjazdu. Dla mieszkańców Płocka będą to zmiany znaczące. Po wybudowaniu trasy, do stolicy będziemy w stanie dotrzeć koleją w około 50 minuty, gdy obecnie ta podróż trwa około dwóch i pół godziny. Również zostanie skrócona podróż z Włocławka do Warszawy, a co za tym idzie - też do Płocka.

Poza samym czasem, powinny też pojawić się uatrakcyjnione przejazdy. Pociągi kategorii Regio Express mają umożliwić podróżowanie w krótszych relacjach, korzystnych głównie w przypadku dojazdów do pracy, na przykład Lipno-Włocławek, Wyszogród-Płock czy Wyszogród-Warszawa. Szybsze podróżowanie będzie możliwe też, m.in. dzięki większym możliwością prędkościowym pociągów pasażerskich. Początkowo będą one poruszać się z prędkością do 250 kilometrów na godzinę (lekkie pociągi towarowe do 120 km/h), ale docelowa prędkość, jaką będą mogły osiągnąć, to 350 km/h.

Płock może skorzystać jeszcze w jeden sposób. W pobliżu naszego miasta planowane jest utworzenie terminalu intermodalnego, czyli punktu umożliwiającego przeładunek intermodalnych jednostek transportowych: kontenerów, nadwozi wymiennych i naczep samochodowych pomiędzy środkami transportu należącymi do różnych gałęzi transportu. Jego ostateczna lokalizacja nie została jednak jeszcze potwierdzona. W toku studium prowadzone są też rozmowy z przedsiębiorcami na temat możliwości wykorzystania nowej infrastruktury na potrzeby transportu towarów.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na plock.naszemiasto.pl Nasze Miasto