Perspektywa dla nowych produktów i usług z zakresu automatyki kolejowej

Materiał informacyjny Krakowskich Zakładów Automatyki SA.
Rozwój kolei europejskich odbywa się na wielu płaszczyznach. Najbardziej widoczne są prace prowadzone na dużą skalę oraz zmiany systemowe polegające na wdrażaniu systemów ERTMS, ETCS i GSM-R. Kolej jest skomplikowanym organizmem, w którym bezpieczeństwo i wydajność zależą od wielu, czasami pozornie mniej istotnych czynników. Dlatego rozwój kolei oznacza także stopniowe wdrażanie nowych technologii tam, gdzie nie można liczyć na szybkie, gruntowne zmiany technologiczne.

IIoT – kopalnia pomysłów

Jednym z najprężniej rozwijających się obszarów są urządzenia elektroniczne bazujące na mikrokontrolerach i komunikacji z wykorzystaniem przemysłowego internetu rzeczy (ang. industrial internet of things, IIoT). Idea zakłada, że urządzenia realizujące różne funkcje w obrębie pojazdu szynowego, pociągu oraz infrastruktury kolejowej będą mogły wymieniać między sobą informacje przy pomocy interfejsów radiowych.

Podejście to zasadniczo różni się od sprawdzonego modelu, w którym poszczególne podzespoły pojazdu są wyposażone w czujniki i elementy wykonawcze nadzorowane przez przemysłowej klasy komputer PC albo sterownik zbudowany na mikrokontrolerze. Komunikacja systemu ze światem zewnętrznym w takim modelu odbywała się poprzez jeden punkt wspólny: interfejs radiowy współpracujący z radiotelefonem albo modemem 4G/5G.

IIoT zakłada pewną autonomię, np. system pozycjonowania wagonów niezależny dla każdego pojazdu może komunikować się z innymi wagonami zestawianymi w pociąg i z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym. W ten sposób można zapewnić nie tylko kontrolę, ale i precyzyjne sterowanie w czasie rzeczywistym urządzeniami pracującymi na stacjach i górkach rozrządowych. Łatwe jest także wykrywanie przypadków rozerwania pociągu albo zbiegnięcia pojedynczego, źle zabezpieczonego wagonu itp.

O potencjale IIoT najlepiej świadczy zainteresowanie producentów patentowaniem wynalezionych rozwiązań. W ciągu ostatnich trzech lat złożono ponad 46 tys. wniosków patentowych dotyczących aplikacji IIoT w przemyśle kolejowym. Największym wnioskodawcą jest niemieckie przedsiębiorstwo Siemens, ale w tej grupie znajdują są także tacy potentaci jak: Knorr-Bremse, Alstom, Mitsubishi Electric oraz Westinghouse Air Brake Technologies Corporation.

Jest to jednak bardzo „demokratyczna” branża, w której dobry pomysł i odnalezienie niszy może zrekompensować niewielki rozmiar przedsiębiorstwa – również dlatego, że producenci mikrokontrolerów i innych podzespołów starają się ułatwić walidację pomysłów, dostarczając proste i skuteczne rozwiązania dla deweloperów. Można zatem oczekiwać wzrostu liczby start-upów zainteresowanych eksploracją tej przestrzeni.

Zdalny monitoring przejazdów kolejowych

Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. nieustannie wzbogacają swoją ofertę o produkty poprawiające bezpieczeństwo na kolei. Rozwiązania produkowane przez KZA S.A. można zaimplementować niemal wszędzie, bez względu na to, jaki rodzaj urządzeń SRK jest wykorzystywany w danym rejonie. To ważne, ponieważ specyfika polskich kolei polega między innymi na tym, że stanowią one konglomerat rozwiązań bardzo leciwych, przejściowych i w pełni nowoczesnych.

Telewizja przejazdowa

Według danych opublikowanych przez Biuro Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w 2022 roku na przejazdach kolejowych odnotowano 172 zdarzenia. W ich wyniku 43 osoby zginęły, a kolejnych 20 zostało ciężko rannych. W roku 2023 (stan na koniec listopada) doszło do 172 wypadków na przejściach lub przejazdach kolejowo-drogowych.

Charakter ruchu kolejowego, prędkości i masy pociągów oraz przewidywane drogi hamowania sprawiają, że maszyniści w zdecydowanej większości przypadków nie mają wpływu na przebieg zdarzeń na przejeździe. Nadanie sygnału S1 oraz wdrożenie nagłego hamowania mogą ocalić ludzi tylko wtedy, gdy zachowają zimną krew, nie zostaną zablokowani w pojazdach albo pomiędzy nimi i zdążą opuścić przejazd.

Nadzór wizyjny przejść i przejazdów kolejowo-drogowych zdecydowanie poprawia poziom bezpieczeństwa. Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. zaprojektowały i wyprodukowały system telewizji przemysłowej SIM-B przeznaczony do nadzorowania przejazdów kolejowo-drogowych kategorii B. Jest to system telewizji przemysłowej składający się z kamer oraz czujników umieszczanych w pobliżu przejazdów, systemu transmisji obrazu oraz oprogramowania i monitorów. Spełnia on wymagania opisane w instrukcji Ie-111 „Wymagania dla systemu telewizji przemysłowej stosowane na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii B”.

Oprogramowanie – przy pomocy prostego, zrozumiałego interfejsu – przekazuje obraz z przejazdu wraz z informacjami dodatkowymi. Należą do nich: pozycja zapór, informacje o włączeniu sygnałów świetlnych i dźwiękowych oraz o zmianie położenia zapory. Najważniejszą informacją jest komunikat ostrzegający o wykryciu obiektu na przejeździe po rozpoczęciu opuszczania zapór.

Natychmiastowe powiadomienie maszynisty o przeszkodzie pozwala na szybsze rozpoczęcie hamowania i zwiększa szanse na uniknięcie kolizji. Jednocześnie zapis obrazu wideo może być podstawą do wystąpienia do sądu o ukaranie osób, które zignorowały sygnały dźwiękowe i świetlne i wjechały lub weszły na przejazd podczas opuszczania zapór.

W przypadku awarii pojazdu na przejeździe pomiędzy kursami kolejnych pociągów telewizja przemysłowa stwarza szansę na błyskawiczne wysłanie pomocy i usunięcie pojazdu przed opuszczeniem zapór.

Obecnie największym wyzwaniem dla telewizji przemysłowej jest zapewnienie niezawodności, dobrej jakości obrazu w każdych warunkach atmosferycznych oraz samodiagnostyki systemu.

Wskaźniki kolejowe WLED

Sygnalizacja za pomocą znaków graficznych i sygnałów świetlnych wciąż odgrywa na kolei pierwszoplanową rolę. Powtarzanie sygnałów na monitorach w kabinie maszynisty na większości dróg kolejowych w Polsce to wciąż bliżej nieokreślona przyszłość. Stanie się ona faktem dopiero wtedy, gdy w pełni zostanie wdrożony system ETCS. W międzyczasie bezpieczeństwo na torach w dużej mierze zależy od czytelnych, trwałych oraz widocznych w każdych warunkach semaforów, znaków i wskaźników.

Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. wdrożyły do produkcji wskaźniki wykorzystujące energooszczędne diody LED o wysokiej jasności i białej barwie. Wskaźniki te – w połączeniu z kontrastowym, niedającym odbić czarnym tłem – gwarantują, że treść będzie dobrze widoczna w każdych warunkach: zarówno w dzień, jak i w nocy.

Dodatkowe zalety wskaźników WLED produkowanych przez Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. to tolerancja zasilania o różnym napięciu (ważna na kolei, gdzie spotyka się różne rozwiązania) oraz hermetyczna obudowa zabezpieczająca wnętrze wraz z układem elektronicznym przed deszczem i wilgocią, a jednocześnie wspomagająca odprowadzanie ciepła wytwarzanego przez wysokowydajne diody LED.

Urządzenia automatyki kolejowej odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Dzięki zaawansowanym systemom sygnalizacji, kontroli i sterowania można minimalizować ryzyko kolizji i wypadków na torach kolejowych. Automatyzacja umożliwia precyzyjne monitorowanie i zarządzanie ruchem kolejowym, co znacząco ogranicza ludzkie błędy i interwencję operatorów.

Dzięki automatyzacji możliwe jest także szybkie wykrywanie awarii lub nieprawidłowości w infrastrukturze kolejowej, co pozwala na natychmiastowe reagowanie i minimalizowanie ryzyka wypadków. Wszystko to sprawia, że urządzenia automatyki kolejowej są kluczowym elementem w procesie zapewniania bezpieczeństwa i efektywności w transporcie kolejowym.

Piotr Kołaczek
Autor artykułów z zakresu automatyzacji, robotyki i Przemysłu 4.0, twórca opracowań dla Mitsubishi Electric – globalnej marki z branży elektrotechnicznej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Perspektywa dla nowych produktów i usług z zakresu automatyki kolejowej - Dziennik Zachodni

Wróć na plock.naszemiasto.pl Nasze Miasto